هلدینگ دیاکو


دپارتمـان تخصصـی وکالت

گاهی اوقات بر اثر بی توجهی پولی به حساب دیگری واریز می‌گردد. چگونه می‌توان آن را پس گرفت؟ اولین کار مصالحه است. ساده‌ترین روش این است که به بانک رفته و اطلاعات ارتباطی آن فرد را از بانک درخواست نماید.

 

آیا پولی که به اشتباه کارت به کارت شده قابل برگرداندن است؟

 

معمولاً در این مواقع کارکنان بانک با شما همکاری می‌نمایند، اما اگر به علت حفظ حریم خصوصی، بانک اطلاعاتی در مورد آن شخص به شما ارائه ندهد، می‌تواند از کارکنان بانک بخواهید که با آن فرد تماس گرفته و درخواست برگرداندن پول را بنمایند.

 

اگر در پی تماس با فرد آن شخص حاضر به برگرداندن پول نشد، چه کار می‌توان کرد؟

در مورد اشتباه کارت به کارت کردن پول طبق ماده ۳۰۱ قانون مدنی چنانچه فردی را که استحقاق دریافت آن پول را نداشته یا به اشتباه پولی را دریافت نماید، باید طبق قوانین آن پول را به مالکش برگرداند در صورت برنگرداندن آن ضامن اصل و منافع آن است.

مطالب پیشنهادی:

وکیل در کرج

اگر فردی که پول اشتباه به حسابش واریز شده حاضر به پس دادن پول نشد، فرد یا مالباخته می‌تواند با مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف با استناد به فیش‌های واریزی خود نسبت به برگرداندن آن وجه اقدام نماید. اگر فرد گیرنده اقدام به برداشت و استفاده از پول بنماید، به وسیله دادگاه محکوم به خیانت در امانت می‌گردد.

ماده ۲۶۵ قانون مدنی در این مورد  اظهار دارد، چنانکه شخصی چیزی را به دیگری بدهد در حالی که مقروض  آن چیز نباشد، می‌تواند آن را پس بگیرد. اگر آن وجه بابت بدهی  او باشد نمی‌تواند آن را پس بگیرد.

اگر فردی که وجهی به حسابش ریخته شده، بابت قرض یا کاری بوده نمی‌تواند آن را مطالبه کند. اما اگر فردی برای انجام کاری به حساب دیگری زودتر از انجام کار، پول به حساب آن فرد  ریخته باشد و آن فرد کار را انجام ندهد، یعنی شفاها گفته که کار را  انجام می‌دهد، در این حالت فرد می‌تواند دادخواست حقوقی تهیه کند و با ضمیمه فیش پرداختی بانک یا رسید انتقال وجه، پول واریز شده را پس بگیرد.

 

 چند نکته مهم در مورد کارت به کارت کردن

اگر کسی پولی را نقدا به کسی قرض بدهد و دریافت کننده وجه پس از مدتی بخواهد آن را پس بگیرد، بدون آنکه شاهدی داشته باشد، باید رسید دریافت کرده باشد.

اگر فرد دریافت کننده از طریق کارت به کارت بدهی خویش را به طلبکار واریز نماید، در صورتی که بین این دو اختلاف به وجود آید، آن شخصی که فیش واریزی ندارد، متضرر خواهد بود و آن فردی که فیش واریزی دارد، نیازی به اثبات بدهکار بودن خود ندارد.

 اگر فرد پولی را به حساب دیگری واریز کند و کاری را که قرار بوده طرف مقابل انجام دهد، بعد از دریافت پول انجام نداده باشد، در این صورت اگر واریز کننده قرارداد کتبی داشته باشد یا ثابت شود که پول واریزی بابت قراردادشان بوده است، در این حال واریز کننده بایستی دادخواستی ایفای تعهد ناشی از انجام قرارداد را مطرح کند.

اگر از ابتدا  واریز کننده بخواهد پس گرفتن وجه واریزی را از دادگاه بخواهد، دعوای  او رد خواهد شد و خواهان به علت ندانستن مسائل حقوقی وقت و هزینه زیادی صرف این کار نموده که بیهوده است.

اگر شخصی مبلغی را به از ابتدا به حساب فرد دیگری واریز کند، در حالی که هیچ مدرکی که نشان دهد مبلغ  واریزی مربوط به چه موضوعی است، در دست  نداشته باشد، در دادگاه آن فرد که پول اشتباه به حسابش آمده است، باید طلبکار بودن خود را ثابت کند. یعنی باید ثابت کند که پول واریز شده بابت انجام کاری برای شخص مقابل بوده است.

 

در این حالت فرد واریز کننده پول نیازی نیست بدهکار بودن خویش را اثبات کند. در این صورت گیرنده وجه محکوم به خسارت‌های قانونی مانند حق الوکاله و تاخیر پس دادن پول محکوم می‌گردد.

موسسه حقوقی دیاکو در کرج با دارا بودن وکلای متخصص همراه همیشگی شما درانجام کارهای حقوقی است. در صورت مشاوره و درخواست انجام کارهای حقوقی مانند وکیل در کرج، مشاوره، ثبت شرکت، ثبت برند، طراحی سایت، اخذ کارت بازرگانی، جواز تاسیس کارخانه‌جات و تمامی مسائل حقوقی دیاکو یاری رسان شماست.

 

کرج | میدان شاه عباسی | شهدای دانشجو | مجتمع اداری امیر | طبقه دوم
02632400680 - 02632207510
09120594830 - 09120475112
02632400680
بالا
پایین