هلدینگ دیاکو


دپارتمان تخصصی جواز تاسیس صنایع

طرح توجیهی گزارشی است که  توجیه‌پذیری یک طرح را  از جنبه‌های مختلف بازار که شامل جنبه‌های  فنی، مالی و اقتصادی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد. طرح توجیهی هم برای کسب و کارهای کوچک و هم  برای راه‌اندازی یک مجتمع بزرگ صنعتی و تولیدی نیاز اولیه یک متقاضی است.

مطالب پیشنهادی:

 

پس از ثبت شرکت برای اخذ جواز تاسیس از سازمان‌های دولتی مانند سازمان صنعت ومعدن، جهادکشاورزی و یا گرفتن وام بانکی به طرح توجیهی نیاز است. منظور از طرح هر پروژه صنعتی و یا خدماتی می‌باشد که پس از اجرا به یک محصول به مصرف کننده واگذر می‌شود.

جواز تاسیس مجوزی است که  پس از احراز شرایط لازم و ارائه طرح توجیهی به منظور سرمایه گذاری در انجام فعالیت صنعتی جدید به نام متقاضی  از سوی سازمان صنایع و معادن و تجارت صادر می‌شود.

طرح توجیهی قابل عرضه در شرکت‌ها در دو قالب  طرح ایجادی و طرح توسعه ارائه می‌شود.

طرح ایجادی طرحی است که هنوز واحد تولیدی راه اندازی نشده است.

 طرح توسعه به طرحی می‌گویند که برای یک واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری نگاشته می‌شود. مثلا برای توسعه یک واحد تولیدی و یا افزودن خط جدید در شرکت ارائه می‌شود. در طرح توسعه معمولا در پرداخت وام در اولویت قرار می‌گیرند. دلیل آن وجود توانایی در بازپرداخت وام است.

در تعریف دیگر طرح توجیهی می‌توان گفت طرح توجیهی نمای کلی از یک پروژه  یا فعالیت اقتصادی کسب و کار است. طرح توجیهی انواع مختلفی از کسب و کارها را در  بر می‌گیرد. از انواع طرح توجیهی می‌توان به طرح توجیهی احداث گلخانه، طرح توجیهی استخر، طرح توجیهی احداث مزرعه بوقلمون، طرح توجیهی پرورش قارچ، طرح توجیهی بسته‌بندی حبوبات، طرح توجیهی اقتصادی، طرح توجیهی برای ثبت شرکت، طرح توجیهی برای اخذ جواز تاسیس و غیره را نام برد.

چگونگی دفاع از طرح توجیهی  

طرح توجیهی افزایش سرمایه باید به گونه‌ای نوشته شود که اجرای طرح موجب اشتغال‌زایی و ورود نقدینگی و کمک به اقتصاد کشور کند و باعث باور پذیری و ایجاد ذهنیت رسیدن به اهداف را برای تیم ارزیابی به وجود آورد.

هر کاری که سرمایه‌گذاری آن بدون یک برنامه‌ریزی آغاز گردد، محکوم به شکست خواهد بود. آغاز یک کسب و کار نوپا نیز از این قاعده مستثنا نیست و  برای نوع نوشتن طرح توجیهی عناوین مختلفی مانند بین از بیزینس پلن، طرح تجاری ،طراح کارآفرینی یا طرح کسب و کار استفاده

 می‌شود.

 این طرح به مدیر یا مجری کار کمک می‌کند تا ایده ذهنی خود را در مورد یک فعالیت اقتصادی عملی کرده و در  این مسیر از کمک‌های نقدی و تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند خواهد شد.

 لازمه نگارش طرح توجیهی استاندارد داشتن تجربه کافی است. برای نوشتن طرح توجیهی باید آگاهی لازم را داشته باشند. مثلاً در نوشتن طرح توجیهی توسعه‌ای، باید در بخش مالی از اصطلاحات و هزینه‌های انجام شده و هزینه‌های مورد نیاز استفاده کرد.

 با توجه به اینکه تیم ارزیابی از افراد باتجربه در حوزه اقتصادی استفاده می‌کنند و طرح را از همه زوایا بررسی می‌نمایند، طرحی برای اخذ وام موفق است که صادقانه و ماهرانه نوشته شده باشد.

در نوشتن طرح توجیهی باید از اغراق و دروغ پرهیز نمود برای نوشتن طرح توجیهی باید از منابعی  که دارای دانش و تجربه کافی از وزارت صنعت و معدن و تجارت و کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی هستند، استفاده کنید.

چگونگی نگارش طرح توجیهی

در نحوه نگارش طرح توجیهی از لحاظ حجم صفحه محدودیتی وجود ندارد، اما معمولاً میانگین استاندارد برای صفحات امکان سنجی مقالات را می‌توان تا ۴۰ صفحه در طرح‌های  توجیهی مقدماتی و در طرح‌های توجیهی کامل تا ۳۰۰ صفحه یا بیشتر در نظر گرفت.

 متن  طرح توجیهی  باید زیبا و روان دارای شکل ظاهر خوب باشد و بدون اشتباه تایپی و یا ادبی باشد، تا از کیفیت طرح توجیهی کم نکند. از نوع فونت و جلد به کار گرفته شده تا نام تجاری شرکت یا کارخانه، لوگو، برند، آدرس، شماره تلفن، فکس، ایمیل،  همگی باید به درستی انتخاب و لحاظ شوند. برای آگاهی از ادامه بحث چگونگی نگارش طرح توجیهی بخش دوم را حتما بخوانید.

برای ثبت شرکت در کرج، ثبت برند در کرج ، اخذ جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری و طرح توجیهی خود به موسسه ثبتی حقوقی دیاکو مراجعه نمایید.

کرج | میدان شاه عباسی | شهدای دانشجو | مجتمع اداری امیر | طبقه دوم
02632400680 - 02632207510
09120594830 - 09120475112
02632400680
بالا
پایین