هلدینگ دیاکو


دپارتمان تخصصی ثبت شرکت

شرکت سهامی قسمت دوم

همانطور که در قسمت اول گفته شد، شرکت‌های سهامی بزرگترین شرکت‌های تجاری در جهان هستند که به چند دلیل اهمیت ویژه‌ای نسبت به دیگر شرکت‌ها دارند که که در زیر آمده‌اند:

۱- شخصیت حقوقی  
۲-مسئولیت شرکا نسبت به سهام
۳- تجاری بودن

و نکته دیگر اینکه سرمایه شرکت‌های سهامی برخلاف دیگر شرکت‌ها به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌شود و میزان مسئولیت شرکا به میزان سرمایه آنهاست.
اکنون به ادامه مطالب در مورد شرکت‌های سهامی می‌پردازیم.

سرمایه شرکت‌های بازرگانی از کجا تامین می‌شود؟

هر شرکتی برای تشکیل نیاز به سرمایه‌گذاری دارد زیرا بدون سرمایه شرکت اساسا تشکیل نمی‌شود، تنها شرکت‌های سهامی هستند که قانونگذار برای آنها حداقلی قائل شده است و میزان سرمایه به شرکا واگذار شده است.
ماده ۵ لایحه اصلاحی مقرر می‌دارد، در مواقع تاسیس شرکت، سرمایه‌های شرکت سهامی عام از پنج میلیون ریال و شرکت‌های سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد، بنابراین باید ظرف مدت یک سال شرکت سهامی، افزایش سرمایه داشته باشد، وگرنه ذینفع می‌تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند زیرا اگر افزایش سرمایه نداشته باشند به ضرر شرکا خواهد بود و شرکت ورشکست خواهد شد.

تعداد  شرکا شرکت سهامی چند نفر باید باشد؟

عده شرکا به نظر تاسیس‌کنندگان شرکت بستگی دارد و قانونگذار در لایحه اصلاحی ماده ۳ مقرر می‌دارد، تعداد شرکای شرکت سهامی عام نباید کمتر از ۵ نفر و شرکت سهامی خاص نباید کمتر از ۳ نفر باشد.

فرق شرکت سهامی عام و خاص

شرکت‌هایی که موسسین آنها  قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم به دست می‌آورند، (شرکت سهامی عام ) و شرکت‌هایی که تمام هزینه آنها توسط مؤسس تامین می‌گردد، (شرکت سهامی خاص) می‌نامیم، این گونه شرکت‌ها در اختیار عموم نیست و تعداد معدودی از افراد دارای سهام شرکت سهامی خاص هستند.  
در پایان اگر قصد شریک‌شدن در سهام این شرکتها را دارید، باید بدانید که با سهیم شدن در سرمایه گذاری سهام این شرکت‌ها ممکن است سود یا ضرر قابل ملاحظه‌ایی نصیب‌تان گردد، به همین علت با مطالعه قوانین مربوط به این شرکت‌ها اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.
 

شرکت سهامی بخش اول


ثبت شرکت سهامی ، ثبت شرکت در کرج ، ثبت شرکت سهامی خاص در کرج ، ثبت شرکت سهامی عام در کرج

این مطلب در واحد مارکتینگ هلدینگ بین المللی دیاکو تولید شده است .

نویسنده : محسن ابراهیمان زند

تاریخ : 17 / 02 / 1398

 

کرج | میدان شاه عباسی | شهدای دانشجو | مجتمع اداری امیر | طبقه دوم
02632400680 - 02632207510
09120594830 - 09120475112
02632400680
بالا
پایین